Vågas Sommarseglats 2004

Oftast brukar våra sommarseglingar hålla sig i Stockholms skärgård. Vi brukar mer se till att få tid för att måla, titta på blommor och fåglar och ha det bra än att göra så stora distanser.

Den här gången ville det sig litet annorlunda, vi ville prova hur det var att segla med elmotor i båten och vi hade också tänkt att bevisa att det gick att åka i Göta kanal med elektricitet.

Våra kalkstensöar i södra skärgården

Mysingen/Herrhamra/Krabbfjärden

Vi fick mycket brant sjö på södra Mysingen, och Anders fockbomsexperiment förvandlades till kaffeved:

Väck med skräpet och upp med rullgenuan som vanligt, men en del intresant kunskap gav det ändå.

Krogen, Herrhamra, osannolikt trång naturhamn:

Oxelösund

Födelsedagsbesök av klanen!

En hungrig mås tar sitt beslut och skaffar en munsbit:

En tur via Lagnöströmmen och en gammal stallkompis

(det finns häst- och stallbilder, kommer!)

Göta Kanal

När vi väl kom till Mem i kvällningen så hade vi väl tänkt oss att får litet tid med incheckning och kontroll av betalning och så, men vi hade redan läst på i kanalbolagets broschyr, hade alla fendrar ute, ett block på fördäck, slussen stod öppen och det var inte mer att göra än att köra in och omsätta det pålästa i handling.

Utan annan erfarenhet av slussning än i slussarna i Stockholm och Södertälje så var det här betydligt mer dramatiskt, men kanalbolagets goda råd kändes förnuftiga och allt fungerade som det skulle. Kanalbolagest devis "Sluss och Kram" ger ju en helt annan klang äm det folkilga "skilsmässodiket" associerar till!

Vi fick också veta att det var ganska fullt i Söderköping och att vi kunde räkna med att stanna i Mem.

Det gäller att hitta en annan livsrytm på kanalen, med ljudlösa dryga tre knop så hinner man uppleva resan.

Tegelbrukets sluss.

Våga från ovan, från Ramunderberget i Söderköping:

Med denna lilla båt, befolkad av ett tyskt par, slussade vi hela vägen till Norsholm:

Asplången:

Ytterst olämpligt namn på en sluss, men om man ska hinna till Roxen så kanske det har sin förklaring!

Norsholms nya gästhamn och vandrarhem/restaurang, där kom numera kulturminnesförklarade Wilhelm Tham:

Att ligga längst fram i slusstrappan i Berg var en formidabel adrenalinkick, den inleddes i regn, men mot slutet hade både Anders och skepparen på den andra segelbåten kommit att börja arbeta i T-shirt!

I Berg kom Martin ombord, ditskjutsad av farföräldrarna, som bjöds med att slussa upp genom Bergs övre dubbla dubbelslussar:

I en dubbelsluss kan man faktiskt mötas!

Resans övre vändpunkt kom att bli Ljungsbro/Malfors, där den hamnbassäng som finns ursprungligt var lastplats för chokladfabrikens import av kakao!

Akvedukten i Malfors, en ovanlig vy från en segelbåt:

Vissa båtar kan man dock inte möta i en dubbelsluss!

Martin kunde assistera i land trots "Dunderklumpen" i gips.

I strålande sol var Berg rena folknöjet och det var rätt kul att stå på scen och vid det här laget vara expert på slussning!

Vindbådan

Om Ljungsbro/Malfors var resans inre vändpunkt så var strandhugget på Vindbådan, en plats där man normalt sett inte kan förtöja en segelbåt, resans yttre vändpunkt!

Detta var vad jag joxade ihop på söndagsmorgonen den 1 augusti.

Copyright för alla bilder: Eva Sund, Anders och Martin Jangö. Endast för familj och vänner!

Anders